söndag 29 september 2013

Näst sista skörden

Nu har jag bara ca 30 plantor kvar i växthuset. Igår plockade jag av det som fanns och slängde dom andra.

Jag kommer att skörda en gång till sen lägger jag ner chili säsongen för i år.


Förra veckans skörd


Denna vecka. Jag plockade av allt på dom plantor jag kastade på komposten.

Torkmaskinen går mest hela tiden

Bulgarian carotte

Cyklon

Fresno. Denna planta har stått ute hela tiden. Jag tog nu in den i växthuset för den är fortfarande fin. Jag har skördat av denna hela säsongen.

En ny favorite faktiskt. Hot apple. Lite tveksamt om det är det men den var mycket smakfull. Ganska mild.

Jalapeno orange. Förutom att denna plnta ser förskräcklig ut så är själva frukten konstig. Det finns inget förutom utseendet på långt håll som är lik en jalapeno. Kommer inte odla denna igen.

Large red cherry hot. Stora och fina

Detta är en rocoto red. Extremt stor. Tveksamt om denna hinner mogna. Denna står ute.

Något djur har snaskat på en paprika planta, Troligtvis ett rådjur.



2 kommentarer:

Anna. sa...

Det är inga dåliga skörder du har! Hur många plantor och sorter sätter du varje år?

Anders sa...

Hej Anna, 2013 så var det alldeles för många:) Eftersom att jag byggde mitt växthus så fick jag för mig att man kunde ha hur många som helst. Det slutade runt 170 plantor. Fördelat på ca 50-60 sorter, I år ska jag ha ett 50 tal plantor så att jag hinner med dom. Kanske ska satsa på att få fina plantor istället för att ha många. Vi får se hur det går. Sitter just nu och försöker planera vilka sorter jag ska ha.