onsdag 6 juni 2012

Hur smakar det?

Dags att prova dom första mogna frukterna. Det är Lombardo, Pimment désplette, Cayenne och Ciligeia piccante.

Lombardo ska vara mild, men så mild trodde jag inte. Den smakar....Paprika ingen styrka alls. Nu var detta från en planta som stått ute i både 0 grader och storm. jag får prova den igen senare. Annars inget jag kommer odla igen.





Pimment déspelette är av jalapeno typ tycker jag. Den var helt perfekt. Bra styrka men inte för stark. Saftig och god.

Cayennne odlade jag förra året och den är stark.
  Ciligeia Piccante är lite kul den var god och bra styrka. Den här är vanlig i italien har jag läst. Man brukar fylla den med ost och gratinera den. Det får jag prova senare.(dålig bild)

Alla hackade
 Jag har tagit den hackade chilin och blandat det med följande.
Grön paprika
Lime saft + skal
Olivolja
Salt
Tomat
Mynta
Gräslök
Vårlök
Vitlök

Det var gott men lite mesigt. Mer chili i nästa gång.

Jag åt till Taco.

Idag har jag omskolat många i tio liters krukor och hinkar. Dom flesta har jag nu ställt ut.
Många tog stryk förra lördagen när det var så nära man kan komma en höst storm. En del långa vart knäckta. Vi får hoppas på bättre väder nu.

Inga kommentarer: